Maserati: ecco come dovrebbe essere l’erede della MC12
DOPO “LAFERRARI” ANCHE
“LAMASERATI”
(sotto la struttura in fibra di carbonio da cui nascerà)
Come accadde
con la Ferrari Enzo e
la Maserati MC12,
versione quasi identica della casa del Tridente, allo stesso modo si sta ripetendo con LaFerrari, la quale dovrebbe avere una "gemella" Modenese che potrebbe per l'appunto chiamarsi "LaMaserati".
Secondo "Autocar", infatti, ed in ultima analisi dalle dichiarazioni di Harald Wester, l’erede
sarebbe già in fase di sviluppo.
Il 2015,
dovrebbe essere l’anno della commercializzazione in serie limitatissima. Maserati
utilizzerà il modello LaFerrari come base per costruire la propria vettura. In termini di motorizzazione non è ancora chiaro quale sarà,
Maserati sembra avere due opzioni.
In primo luogo l'alimentazione derivata dal
LaFerrari in versione specifica per tridente ma senza tecnologia
ibrida ottenendo un guadagno di peso di almeno 120 kg, quindi con una vettura di appena 1000 kg, in modo che, però si abbia una potenza di almeno 800 cv compensando l'assenza dell'unità elettrica. L'altra opzione è un nuovo hitech-engine turbo: il V8 3.8 biturbo della Quattroporte sviluppato dalla Ferrari stessa, che riceverebbe due turbo extra che potrebbero essere montati portando il totale a quattro, una quadriturbo in stile Bugatti e con raffinatezza Mclaren..
LaMaserati sarà quindi più leggera per l'assenza delle
batterie supplementari del sistema ibrido. .
Infine
l'inedita LaMaserati cosi potrebbe essere denominata, sarà realizzata in 50
unità e sarà
più leggera di LaFerrari e McLaren, avrà
un costo di oltre 1milione
di euro.
Qui sotto, in evidenza la chiara derivazione Ferrari ed il V8 della Quattroporte, in fututo potrebbe essere utilizzata per l'atteso ritorno a LeMans nel 2015-2016.
Dall'estero:
Maserati plots new
supercar based on LaFerrari (2015)
Spy shots
CAR’s sources report Maserati is planning to launch a
successor to the 2004 MC12 supercar in 2015, based on LaFerrari underpinnings,
but without the electro-hybrid Ferrari’s eco-conscience. Like the MC12, the new
Maserati supercar could borrow a Ferrari chassis, suspension and electrical
systems, but wear a bespoke carbon body and – this time – boast more powerplant
differentiation.
What’ll power the new Maserati flagship supercar?
Maserati has two options. Either, it can stick with
the 6.3-litre V12 of the LaFerrari, detuned from 789bhp and 516lb ft to develop
more low-end torque, which the Ferrari sidesteps by having an electric motor
boost it at low revs. Or, Maserati could further embrace the virtues of
turbocharging, opting for a quad-turbocharged version of the Quattroporte’s
3.8-litre bi-turbo V8. The Maserati four-door puts out 523bhp and 523lb ft – a
Veyron-style four-blower system could easily take those figures closer to the
900bhp levels of the LaFerrari and McLaren P1.
Whatever the eventual powertrain, don’t expect the
Maserati ‘LaMaserati’ to outstrip its cousin’s performance, economy or CO2
figures – Ferrari rules the roost. Similarly, the MC12’s Enzo-pinched V12 was
detuned from 651bhp to 620bhp, and the top speed was ‘only’ 205mph, rather than
the Enzo’s 217mph limit, but the MC12 R marked record at Nurburgring in 233 mph and wins 8 titles Lemans FiaGT.
Tell me more about the new Maserati supercar
Like the LaFerrari, it’ll be a fixed-head coupe only –
the old Ferrari Enzo-based MC12 had a targa lift-out roof panel, thanks to
Ferrari’s super-stiff carbon tub structure. The all-carbon Maser will likely be
lighter than the 1255kg LaFerrari thanks to the lack of hybrid batteries, and
will boast a pared-back two-seater cabin. The body panels will be bespoke, and
focus more on low-drag than high-downforce. Would you like to see something
akin to the 2006 Birdcage concept car? (pictured, right). Tell us your opinion
in the comments below.
So, how much will ‘LaMaserati’ cost?
Chequebooks at the ready: like the LaFerrari, the
price-tag will sail past €1m plus taxes. How can Maserati justify their slower
car costing as much? Simple: with extra exclusivity. Just 50 examples of the
Maserati will be made, compared to 499 LaFerraris (all of which are already
sold). This follows the template set by the MC12: 50 were made, costing
€600,000 each.
Autore
© 2013 Alberto R. Caramazza
fonti:
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